Jeroen Corts

jeroen

expert inkoop intelligence, innovator

Sinds mijn studie Marketing & Procurement aan de TU Eindhoven (1989 – 1996) ben ik non-stop bezig geweest op het snijvlak van Inkoop en data informatie: inkoop intelligence. Ik herinner me nog mijn enthousiasme toen ik destijds ontdekte dat informatie de tactische inkoopfunctie kan ondersteunen in hun besluiten, en dat is al meer dan 24 jaar geleden. Deze rol van data is alleen maar meer geworden.

Vanaf afstuderen tot op heden heb ik opeenvolgend de rollen bekleed van beleidsmedewerker (4 jr), inkoop consultant (10 jr), trainer (3+ jr) en expert inkoop analytics en innovator (15+ jr). Ik leerde de kneepjes van het vak op de gebieden van management informatie, vendorrating, spendanalyse en prestatiemeting. Maar ook hoe je Inkoop hiermee adviseert en hierin traint. En dit laatste is ook nodig. Wat ik namelijk merkte na het opleveren van de tigste spendanalyse is dat diegene die ermee moesten werken eigenlijk niet zo goed wisten wat ze er mee moesten. Ik kreeg wel eens te horen “leuk hoor al die plaatjes en tabellen, maar kun je ons niet gewoon vertellen wat we moeten doen?”. Dit was wel een eyeopener voor me en ik ben hiermee aan de slag gegaan: hoe kun je met data niet allen inkopers informeren over inkoop, maar ook adviseren en sturen om de juiste inkoopacties uit te voeren.

In 2016 ontwikkelde ik een methodiek om de spendanalyse te combineren met beleidsdoelstellingen op het gebied van kostenbesparing, klanttevredenheid, risico en procesprestatie en noemde dit “Spendanalyse 4.0” (Deal, mei 2018). Met mijn zakenpartner, Arthur van den Berg, heb ik dit verder ontwikkeld tot de online producten en diensten die we hier nu op Purfaction aanbieden. In de basis die er nu staat helpen we Inkoop de stappen te zetten om steeds slimmer in te gaan kopen op basis van spend data, contractgegevens, beleidsgegevens en “boerenverstand”.

Ik merk dat ik een zekere trots voel dat ik zo bij mag dragen aan het verder verbeteren en verbreden van het vakgebied van inkoop analytics  Met name het inbedden van focus op “duurzaamheid” en “maatschappelijk verantwoord inkopen” in de methodieken vind ik gaaf. Dit laatste is iets dat ik graag de komende jaren nog verder wil ontwikkelen en doorvoeren in onze oplossingen.

 

 

Skill

innovatie & productontwikkeling
91%
inkoop analyse
100%
trainen & les geven
87%
marketing & sales
61%

Contact

[contact-form-7 404 "Niet gevonden"]